Cygany, 16 grudnia 2021 r.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA BRZECHWY W CYGANACH
PROCEDURA ANONIMOWEGO ZGŁASZANIA NARUSZEŃ PRAWA
§ 1.
Postanowienia ogólne
1. Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń prawa, w szczególności dotyczy naruszeń postanowień:
1) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 roku w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii,
2) procedur i standardów etycznych obowiązujących w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Cyganach, w tym związanych z zarządzeniem konfliktami interesów oraz zapobieganiu ujawnieniu i wykorzystaniu informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę Rady Pedagogicznej i tajemnicę zawodową.
2. Procedura znajduje zastosowanie do naruszeń prawa, których dopuścili się nauczyciele i pracownicy szkoły lub inne osoby związane z nią stosunkiem zobowiązaniowym o podobnym charakterze, w zakresie działalności Szkoły.
§ 2.
Osoba odpowiedzialna za odbieranie zgłoszeń
Każda osoba, w szczególności nauczyciel, pracownik Szkoły, rodzic, uczeń lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz Szkoły, które zetknęły się lub pozyskały informacje o nieprawidłowościach, mają możliwość anonimowego przekazania:
1) Dyrektorowi Szkoły zgłoszenia naruszeń przepisów prawa, których dopuścili się nauczyciele lub pracownicy i inne osoby związane ze Szkołą stosunkiem zobowiązaniowym,
2) Nauczyciel PO dyrektora zgłoszenia naruszeń przepisów prawa, których dopuścił się Dyrektor Szkoły.
§ 3.
Sposób odbieranie zgłoszeń
1. Dyrektor Szkoły zapewnia możliwość odbierania zgłoszeń dokonywanych:
1) w postaci elektronicznej na adres poczty elektronicznej – szkola.cygany@op.pl
2) w postaci papierowej na adres do korespondencji: Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Cyganach, Cygany 27, 82-520 Gardeja, z dopiskiem: „nie otwierać - do rąk własnych Dyrektora Szkoły” lub „nie otwierać - do rąk własnych nauczyciela pełniącego obowiązki dyrektora.
§ 4.
Sposób ochrony pracownika dokonującego zgłoszenia
1. Przekazanie przez pracownika informacji, o której mowa w §2 Procedury, nie może stanowić przyczyny zastosowania wobec zgłaszającego pracownika negatywnych konsekwencji o charakterze represyjnym czy dyskryminującym lub innych przejawów niesprawiedliwego traktowania, np. takich jak: rozwiązanie umowy o pracę, niekorzystna zmiana warunków pracy i płacy, pominięcie przy przydzielaniu korzyści majątkowych i osobistych, m.in. premii, awansów, odosobnienie w zespole.
2. W razie powzięcia przez Dyrektora informacji o jakichkolwiek przejawach działań odwetowych podjętych w związku z zasygnalizowaniem nieprawidłowości, podejmuje on wszelkie działania, jakie uzna za zasadne, mające na celu zapobieganie działaniom odwetowym oraz wsparcie pracownika dokonującego zgłoszenia nieprawidłowości.
§ 5.
Sposób ochrony danych osobowych osób objętych zgłoszeniem
1. Szkoła nie podejmuje żadnych działań w celu ustalenia danych osób zgłaszających nieprawidłowość, za wyjątkiem sytuacji, gdy zgłoszona nieprawidłowość wyczerpuje znamiona przestępstwa. W takim przypadku, wszelkie kontakty z Pracownikiem zgłaszającym podejrzenie zaistnienia nieprawidłowości mają charakter poufny w stopniu umożliwiającym należyte wyjaśnienie okoliczności zgłoszenia danego przypadku nieprawidłowości i podjęcia stosownych działań.
2. Dane osobowe pracownika zgłaszającego naruszenie oraz dane osób, które są wskazane w zgłoszeniu są chronione zgodnie z regulacjami wewnętrznymi Szkoły dotyczącymi ochrony danych osobowych.
3. Dane osobowe są usuwane po upływie czasu niezbędnego do osiągnięcia celu przetwarzania tj. wyjaśnienia nieprawidłowości objętej zgłoszeniem. Niezwłocznie po osiągnięciu tego celu usuwa się dane osobowe zawarte w zgłoszeniu, pozostawiając w systemach inne informacje zawarte w zgłoszeniach naruszeń oraz informacje o podjętych działaniach następczych przez okres 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym te informacje opracowano, prowadzono lub sporządzono.
§ 6.
Zasady zachowania poufności
1. W przypadku, o którym mowa w §5 ust. 1 lub gdy sposób złożenia zawiadomienia lub jego forma nie pozwoliła na zachowanie pełnej anonimowości pracownika, który je złożył, Dyrektor Szkoły dochowuje należytej staranności i podejmuje odpowiednie środki w zakresie zachowania w poufności tożsamości zgłaszającego pracownika.
2. W szczególności, jeżeli zachodzi konieczność zlecenia pracownikom Szkoły przeprowadzenia czynności wyjaśniających lub kontrolnych, Dyrektor Szkoły wydaje stosowne polecenia podając informacje zawarte w zgłoszeniu w sposób zapewniający anonimizację danych osoby dokonującej
zgłoszenia, jeżeli sposób złożenia zawiadomienia lub jego forma nie pozwoliła na zachowanie pełnej anonimowości pracownika.
3. Fakt przekazania informacji jest objęty poufnością, niezależnie od sposobu przekazania i nie jest ujawniany innym osobom, w tym pracownikom, za wyjątkiem Dyrektora Szkoły w zakresie określonym w niniejszej Procedurze.
§ 7.
Rodzaj i charakter działań następczych podejmowanych po odebraniu zgłoszenia
1. W przypadku każdego zgłoszenia, na polecenie Dyrektora Szkoły realizowane są czynności wyjaśniające, po których podejmowana jest decyzja, co do dalszych działań.
2. Dyrektor Szkoły, może zwrócić się do wybranego pracownika Szkoły, o przeprowadzenie czynności wyjaśniających.
3. W zakresie powierzonego zadania, wszelkie informacje przekazywane są bezpośrednio
Dyrektorowi Szkoły pominięciem standardowej struktury podległości służbowej i obiegu informacji w Szkole.
3. W przypadku negatywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia i oddalenia podejrzeń w nim zawartych, Dyrektor Szkoły, nie nadaje sprawie dalszego biegu.
4. W przypadku pozytywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia, Dyrektor Szkoły niezwłocznie podejmuje decyzję o dalszych działaniach. Działaniami tymi są w szczególności:
1) zwołanie posiedzenia zespołu kierowniczego lub doradczego w celu przedstawienia informacji o otrzymanym zgłoszeniu oraz ustaleniach postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez Dyrektora Szkoły,
2) wydanie odpowiednich poleceń pracownikom,
3) zlecenie przeprowadzenia czynności kontrolnych przez Dyrektora Szkoły,
4) podjęcie środków dyscyplinarnych wobec pracownika, który dopuścił się naruszeń.
5. W przypadku pozytywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia, Dyrektor Szkoły niezwłocznie podejmuje decyzję o dalszych działaniach. Działaniami tymi są w szczególności:
1) zwołanie posiedzenia zespołu kierowniczego lub doradczego w celu przedstawienia informacji o otrzymanym zgłoszeniu nieprawidłowości oraz ustaleniach postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez Dyrektora Szkoły
2) podjęcie środków dyscyplinarnych wobec osoby, która dopuściła się naruszeń.
Procedura wchodzi z dniem ogłoszenia.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Cyganach